Reklama

Szachy od ołtarza

2018-03-21 09:42


Edycja zielonogórsko-gorzowska 12/2018, str. VI

Archiwum autora
Pomysłodawca turnieju szachowego – ks. Michał Płończak

O szachach i rozgrywkach szachowych ministrantów diecezji zielonogórsko-gorzowskiej z ks. Michałem Płończakiem rozmawia Karolina Mysłek

Karolina Mysłek: – Pierwsze Diecezjalne Mistrzostwa Ministrantów w Szachach Szybkich. Skąd pomysł na zorganizowanie turnieju szachowego?

Ks. Michał Płończak: – Pracuję obecnie w parafii pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Przemkowie, na której terenie bardzo mocno jest rozwinięta działalność gier szachowych. Działa klub sportowy Szach-Mat Przemków, w którego działalność uczniowie są niesamowicie zaangażowani. A pomysł powstał po mojej rozmowie z ministrantami o lidze ministranckiej w piłkę nożną. Jeden z nich zadał mi pytanie: A czy są takie zawody szachowe? Warto zaznaczyć, że mam ośmiu ministrantow, którzy biorą czynny udział w grach szachowych i odnoszą na tym polu zwycięstwa. Wtedy pomyślałem sobie, że to dobry pomysł. Mamy w diecezji ligę ministrancką, konkurs biblijny, ale nie było jeszcze czegoś takiego jak szachy. Dopiero później zobaczyłem, że takie rozgrywki są popularne w innych diecezjach. Dlaczego więc i nie u nas?

– A jaki jest cel tych zawodów?

– Przede wszystkim spotkanie ministrantów na szczeblu sportowym i wzajemna integracja.

– Myślę, że służba przy ołtarzu, zwłaszcza w większe uroczystości liturgiczne – choćby podczas zbliżającego się Triduum Paschalnego – to dla ministrantów prawdziwie strategiczne wyzwanie. Czasem muszą szybko, ale i bardzo logicznie reagować. Czy szachy mogą w tym pomóc?

– (Śmiech) Nie spojrzałem tak nigdy wcześniej na to, ale przyznaję rację. Szachy uczą niesamowitej koncentracji, co widzę po chłopcach. Muszą oni być bardzo skoncentrowani przy ołtarzu, tym bardziej, że liturgia Wielkiego Czwartku, Piątku i Soboty jest bardzo skomplikowana. Dzieje się raz w roku i chłopcy muszą wiedzieć, jak ją właściwie obsłużyć. A koncentracja, którą ćwiczą w szachach, może jak najbardziej pomóc w tej dziedzinie.

– Czy pomysł turnieju szachowego spotkał się z zainteresowaniem ministrantów?

– Póki co jest bardzo dużo telefonów księży opiekujących się nimi. To pierwsza edycja w naszej diecezji, więc wymaga często dodatkowych informacji. Wielu księży zapewniało mnie, że ich ministranci wezmą udział w rozgrywkach.

– W takim razie, jakie trzeba spełnić warunki, żeby wziąć udział w turnieju?

– Minimalna znajomość zasad gry w szachy. Będą, oczywiście, zawodnicy, którzy na co dzień grają w szachy i biorą udział w turniejach, jednak nie będzie klasyfikacji dla zaawansowanych i niezaawansowanych. Tutaj chodzi przede wszystkim o spotkanie. Dlatego wszyscy ministranci, którzy znają choćby jeden ruch w szachach, są mile widziani na turnieju w Przemkowie. Na pewno nie będą się nudzić. Turniej polega bowiem na tym, że gra odbywa się cały czas. Nie ma sytuacji, w której ktoś po pierwszej rundzie odpada. Gra jest przewidziana na 3,5 godziny i w tym czasie grają wszyscy zawodnicy. Niezależnie od tego, czy ktoś jest bardzo mocny, czy bardzo słaby.

– Jak Ksiądz zachęciłby ministrantów i ich duszpasterzy do udziału w konkursie?


– Do ministrantów: Chciałbym, żebyśmy naszych spotkań nie ograniczali tylko do tego najważniejszego, jakim jest ołtarz, ale mogli się spotkać również w wymiarze, który odkrywa nasze ludzkie talenty i którymi ubogacacie swoje wspólnoty parafialne. Dlatego chciałbym, żebyśmy się spotkali przy takiej rozrywce i integracji.
Zwracam się również do księży, od których właściwie wszystko zależy – o pomoc i zaangażowanie się w przekaz informacji i w miarę możliwości o przywiezienie ministrantów na turniej do Przemkowa.

– I na koniec: Czy Ksiądz gra w szachy?

– To jest właśnie najciekawsze pytanie (śmiech). Nie, kompletnie nie znam szachów, ale nie stanowi to problemu, bo najważniejsi są ministranci. A z tego tytułu – to na szczęście nieistotne:)


Co? Pierwsze Diecezjalne Mistrzostwa Ministrantów w Szachach Szybkich
Gdzie? Przemków
Kiedy? 21 kwietnia 2018 r.
Termin zgłoszeń: do 7 kwietnia
Informacje: ks. Michał Płończak,
tel. 515 457 051

Tagi:
szachy

II Diecezjalne Mistrzostwa Ministrantów w Szachach Szybkich

2019-03-14 10:24

oprac. kras.

W dniu 30 marca 2019 roku w Przemkowie odbędą się II Diecezjalne Mistrzostwa Ministrantów w Szachach Szybkich o puchar Biskupa Zielonogórsko-Gorzowskiego.

Archiwum Aspektów
W tym roku mistrzostwa odbędą się po raz drugi

Zgłoszenia można dokonywać do 20 marca poprzez wypełnienie formularza elektronicznego dostępnego tutaj: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScCrRLS1LEQSxWtceY4yh1xD-sKGidjUPTU58VFZSu38IgH4A/viewform?vc=0&c=0&w=1

Plan wydarzenia:

10:00 - Msza Święta w kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Przemkowie

11:00 - Otwarcie turnieju w Zespole Szkół im. Ireny Sendler w Przemkowie, ul. Leśna Góra 3

11:15 - 15:15 - Przebieg rozgrywek szachowych

15:15 - Obiad

15:45 - Rozdanie pucharów i nagród

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Franciszek: „bądź wola Twoja” – prośbą, by Bóg zło dobrem zwyciężył

2019-03-20 11:35

tłum. st (KAI) / Watykan

Modląc się „bądź wola Twoja” wyrażamy wiarę, że Bóg może i chce przekształcić rzeczywistość, zwyciężając zło dobrem – powiedział Ojciec Święty podczas dzisiejszej audiencji ogólnej w Watykanie. Papież kontynuował cykl katechez o Modlitwie Pańskiej, a jego słów na placu św. Piotra wysłuchało dzisiaj około 12 tys. wiernych.

vatican.va

Oto tekst papieskiej katechezy w tłumaczeniu na język polski:

Drodzy bracia i siostry, dzień dobry!

Kontynuując nasze katechezy na temat „Ojcze nasz”, dziś zastanawiamy się nad trzecim wezwaniem: „Bądź wola Twoja”. Trzeba je odczytywać łącznie z pierwszymi dwoma - „święć się imię Twoje” i „przyjdź królestwo Twoje” – w taki sposób, aby całość tworzyła tryptyk: „święć się imię Twoje”, „przyjdź królestwo Twoje”, „bądź wola Twoja”. Dzisiaj będziemy mówili o trzecim.

Uprzednia względem troski człowieka o świat jest niestrudzona troska Boga wobec człowieka i świata. Cała Ewangelia odzwierciedla to odwrócenie perspektywy. Grzesznik Zacheusz wspinał się na drzewo, bo chciał zobaczyć Jezusa, ale nie wiedział, że znacznie wcześniej Bóg wyruszył na jego poszukiwanie. Jezus, gdy przybył, powiedział mu: „Zacheuszu, zejdź prędko, albowiem dziś muszę się zatrzymać w twoim domu”. W końcu stwierdził: „Albowiem Syn Człowieczy przyszedł szukać i zbawić to, co zginęło” (Łk 19, 5.10). Oto wola Boża, o której wypełnienie się modlimy, wcielona w Jezusie: poszukiwanie i zbawienie tego, co zginęło. A my prosimy na modlitwie, aby poszukiwanie Boga się powiodło, aby wypełnił się Jego powszechny plan zbawienia. Najpierw w każdym z nas, a następnie w całym świecie. Czy pomyśleliście, co to znaczy, że Bóg poszukuje mnie, każdego z nas? I to osobiście. Jakże wspaniały jest Bóg, jakże w tym wiele miłości!

Bóg nie jest dwuznaczny, nie kryje się za zagadkami, nie zaplanował przyszłości świata w sposób, którego nie da się rozszyfrować, nie jest jasny. Jeśli tego nie zrozumiemy, grozi nam, że nie pojmiemy znaczenia trzeciego wyrażenia „Ojcze nasz”. Biblia jest bowiem pełna słów, które mówią nam o pozytywnej woli Boga wobec świata. W Katechizmie Kościoła Katolickiego znajdujemy zbiór cytatów, które świadczą o tej wiernej i cierpliwej woli Bożej (zob. numery 2821-2827). Święty Paweł w Pierwszym Liście do Tymoteusza pisze: „Bóg pragnie, by wszyscy ludzie zostali zbawieni i doszli do poznania prawdy” (2,4). Wolą Boga jest najmniejszej wątpliwości zbawienie człowieka, ludzi, każdego z nas. Bóg ze swą miłością puka do naszego serca, by nas do siebie przyciągnąć i prowadzić nas dalej na drodze zbawienia. Bóg jest bliski każdego z nas ze swoją miłością, by za rękę prowadzić nas ku zbawieniu. Jak wiele za tym kryje się miłości!

Tak więc, modląc się: „bądź wola Twoja”, nie jesteśmy zachęcani do usłużnego pochylania głowy, jak byśmy byli niewolnikami. Nie Bóg chce, byśmy byli wolnymi, a Jego miłość nas wyzwala. „Ojcze nasz” jest bowiem modlitwą dzieci, a nie niewolników, dzieci które znają serce swego Ojca i są pewne Jego planu miłości. Biada nam, gdybyśmy, wymawiając te słowa, wzruszali ramionami na znak poddania się wobec przeznaczenia, które nas odpycha i którego nie możemy zmienić. Przeciwnie, jest to modlitwa pełna żarliwego zaufania do Boga, który pragnie dla nas dobra, życia, zbawienia. Jest to modlitwa odważna, nawet wojownicza, ponieważ na świecie jest wiele, nazbyt wiele spraw, które nie są zgodne z Bożym planem, wszyscy je znamy. Parafrazując proroka Izajasza, moglibyśmy powiedzieć: „Tutaj, Ojcze, jest wojna, wiarołomstwo, wyzysk; ale wiemy, że chcesz naszego dobra, dlatego błagamy cię: bądź wola Twoja! Panie, zmień plany świata, przekuj miecze na lemiesze, a włócznie na sierpy; niech nikt nie uczy się sztuki wojennej!” (por. 2, 4). Bóg pragnie pokoju.

„Ojcze nasz” jest modlitwą, która rozpala w nas tę samą miłość, jaką Jezus umiłował wolę Ojca, płomień, który pobudza nas do przemieniania świata miłością. Chrześcijanin nie wierzy w nieuchronny „los”. W wierze chrześcijan nie ma nic przypadkowego. Jest natomiast zbawienie, które czeka na objawienie się w życiu każdego mężczyzny i każdej kobiety oraz wypełnienie się w wieczności. Jeśli się modlimy, to dlatego, że wierzymy, iż Bóg może i chce przekształcić rzeczywistość, zwyciężając zło dobrem. Sensowne jest posłuszeństwo i powierzenie się temu Bogu nawet w godzinie najtrudniejszej próby.

Tak było w przypadku Jezusa w Ogrodzie Getsemani, kiedy doświadczył udręki i modlił się: „Ojcze, jeśli chcesz, zabierz ode Mnie ten kielich! Jednak nie moja wola, lecz Twoja niech się stanie!” (Łk 22, 42). Jezus jest przygnieciony przez zło świata, ale powierza się ufnie bezkresnej miłości woli Ojca. Również męczennicy w swojej próbie nie poszukiwali śmierci, ale tego co jest po śmierci, zmartwychwstania. Bóg ze względu na miłość może nas poprowadzić po trudnych ścieżkach, do doświadczenia bolesnych ran i cierni, ale nigdy nas nie opuści, będzie zawsze z nami, obok nas, w naszym wnętrzu. Dla wierzącego jest to pewność, a nie nadzieja: Bóg jest ze mną. Ta sama, jaką znajdujemy w tej przypowieści z Ewangelii św. Łukasza poświęconej potrzebie nieustannej modlitwy. Jezus mówi: „Czyżby Bóg nie wziął w obronę swoich wybranych, którzy wołają do Niego we dnie i w nocy, i czyżby zwlekał w ich sprawie? Powiadam wam, zaraz pośpieszy im z pomocą” (18,7-8). Taki jest Pan, tak nas miłuje, tak bardzo nas kocha. Teraz chciałbym was zaprosić, abyśmy wszyscy razem odmówili „Ojcze nasz”. Ci z was, którzy nie mówią po włosku, niech odmówią w swoim języku. Módlmy się: „Ojcze nasz”….

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Zwycięstwo zdrowego rozsądku nad aborcją w Szkocji

2019-03-20 18:40

vaticannews / Edynburg (KAI)

Rada miasta Edynburga odrzuciła projekt rozporządzenia mającego zakazać obrońcom życia czuwań przed klinikami aborcyjnymi. Grupy pro-life nazywają tę decyzję „zwycięstwem zdrowego rozsądku”.

AnyaLogic / Foter.com / CC BY

Rada miasta, służba zdrowia oraz policja rozważały możliwość wprowadzenia specjalnych stref przed klinikami aborcyjnymi, gdzie zakazana byłaby modlitwa i rozmowy z korzystającymi z „usług” tych instytucji. Powodem miało być „niepotrzebne dręczenie” tzw. pacjentów. Jak orzeka jednak raport rady miasta: „nie ma na to żadnego przekonywującego dowodu”, co za tym idzie władze miasta nie zakażą obrońcom życia takich działań.

Jak mówi Michael Robinson, odpowiedzialny za komunikację z mediami przy szkockim Towarzystwie na rzecz Ochrony Nienarodzonych Dzieci (SPUC), oficjalne dane potwierdzają, że kobiety ubogie w tym kraju mają dwukrotnie wyższy wskaźnik dokonywania aborcji niż kobiety zamożne. „Pokojowe czuwania obrońców życia oferują praktyczne, emocjonalne i finansowe wsparcie dla bezbronnych kobiet, które inaczej mogą być zmuszone do aborcji, której nie chcą” – dodaje Robinson.

W 2017 r. rozwiązania zakazujące czuwań przed klinikami przyjęła londyńska gmina Ealing, podczas gdy gmina Richmond upon Thames przeforsowała taki zakaz w ubiegłym miesiącu. Znane są przypadki procesów sądowych wytoczonych gminie przez matki, które dzięki czuwaniom obrońców życia ocaliły swoje dzieci.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem