Reklama

Wiara

Czy Bóg mówi przez sny?

Adobe Stock

Czy sen pozostaje jedynie metaforą śmierci, czy może być też jedną z metod kontaktu z Bogiem, pomocą w odczytaniu tego, co Bóg do nas mówi?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Teoretycznie powinniśmy przespać 1/3 naszego życia. I nie jest to czas zmarnowany. Dla naszego organizmu, a zwłaszcza mózgu, jest to czas konkretnych zadań, które jeśli nie są zrealizowane podczas snu (np. przez jego zbyt krótki czas albo z powodu bezsenności), zakłócają rytm normalnego funkcjonowania w ciągu dnia.

Taki sen, jaki dzień

W znacznej mierze każdy z nas jest reżyserem, scenografem i aktorem własnego snu. Na to, co nam się śni, wpływa przede wszystkim to, jak przeżyliśmy dzień. To kluczowa zasada, ale nie jedyna. Na nasz sen mają wpływ również doświadczenia z przeszłości (zarówno pozytywne, jak i negatywne) oraz stany duchowo-emocjonalne, w których trwamy od dłuższego czasu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Bardzo duży wpływ na nasz sen ma także to, jak spędzamy ostatnie godziny przed nocnym spoczynkiem. Źle przeżyty wieczór (np. kłótnia z kochaną osobą, dostarczenie sobie negatywnych treści za pomocą telewizji lub internetu) utrudnia najpierw samo zaśnięcie, a następnie obniża jakość snu. Z czym się kładziemy, z tym wstajemy. Gdy zasypiamy, nasz mózg włącza nam nie „stop”, ale „pauzę” i sam podejmuje intensywną pracę. Segreguje i utrwala to, co dostarczyliśmy sobie lub otrzymaliśmy w ciągu dnia. Aby mógł przeprowadzić ten proces prawidłowo, potrzebuje już pewnego przygotowania przed snem, np. przez wieczorne wyciszenie czy spokojną modlitwę. W przeciwnym razie dziwnie przeżyty wieczór powoduje, że rano wstaje dziwny człowiek.

To, co w pierwszym opisie stworzenia stanowi refren podsumowujący każdy dzień twórczej pracy Boga: „i tak upłynął wieczór i poranek” (Rdz 1, 8), może być odzwierciedleniem naszego rytmu dobowego. Z wieczoru wchodzimy od razu w poranek (w tekście biblijnym nie ma nawiązania do nocy!). Nocny sen jest naszą drogą do poranka. Drogą, o którą trzeba codziennie dbać, czyli należy chodzić spać o właściwej godzinie i nie zabierać ze sobą żadnej formy gniewu (napięcia). W tej kwestii Biblia radzi dobitnie: „niech nad waszym gniewem nie zachodzi słońce” (Ef 4, 26).

Reklama

Sen jest przede wszystkim naszym dziełem i nie należy traktować go magicznie. Poszukiwanie jego wyjaśnienia w sennikach raczej kształtuje postawę zabobonu, niż ubogaca obiektywną wiedzę. Niekiedy sen może się stać formą komunikacji Boga z człowiekiem, rzadko natomiast (czego jednak nie można wykluczyć) staje się przestrzenią, którą próbuje zagospodarować szatan.

Sny dane od Boga

Sen wynikający z naszej, ludzkiej, natury jest jak ewangeliczna przypowieść, w której przez powszechnie znany obraz (np. pasterza, winnicy, ziarna gorczycy) jest nam przekazana jakaś konkretna prawda. Gdy wstajemy rano, warto przyjrzeć się naszej „sennej przypowieści” i zastanowić, jaką prawdę może nam przekazywać. Nasze sny są dla nas.

Sen, który jest darem Boga, najczęściej ma na celu dodać otuchy w czekających trudach, potwierdzić misję lub odsłonić nieco jakieś zagadnienie dotyczące Bożych spraw. Przykładem może być sen Jakuba, w którym zobaczył on drabinę opartą na ziemi, a swym wierzchołkiem sięgającą nieba oraz wspinających się i schodzących po niej aniołów. Podczas snu usłyszał także słowa Boga (por. Rdz 28, 12-16). Dla wędrującego do Charanu Jakuba sen ten stał się wsparciem i równocześnie ukazał mu więź (bliskość) nieba z ziemią, świata „dworu niebian” ze światem ludzkim (symbol drabiny).

Czasem sen dany od Boga staje się jasny dopiero po dłuższym czasie. Odzwierciedleniem tej rzeczywistości mogą być opisy snów 17-letniego Józefa, syna Jakuba, w których widział on najpierw snopy, a następnie słońce, księżyc i jedenaście gwiazd oddających mu pokłon (por. Rdz 37, 5-10). Sny te potrzebowały wielu lat, by zarówno sam Józef, jak i jego rodzina mogli je zrozumieć (Józef stał się zarządcą całego Egiptu, a jego bracia i poddani faraona rzeczywiście oddawali mu pokłon).

Reklama

Sny dane bezpośrednio od Boga są zwykle proste, jednoznaczne i przynoszą duchowy pokój temu, kto je śni. Nie oznacza to jednak, że ich treść jest łatwa lub od razu wyrazista. Są one też nie dziwaczne, ale doskonale zharmonizowane z życiem tego, kto takie sny otrzymał. To jedna z ich ważnych cech. Przyjrzyjmy się snom Józefa, męża Maryi. Ewangelista Mateusz utrwalił cztery z nich i zawarte w nich polecenia. Wszystkie dotyczą Józefa, Maryi i Jezusa: „przyjmij Maryję do siebie” (por. Mt 1, 20); „uchodźcie do Egiptu i pozostańcie tam, aż otrzymasz następną informację” (por. Mt 2, 13); „wracajcie do ziemi Izraela” (por. Mt 2, 19-20); „udajcie się w okolice Galilei” (por. Mt 2, 22). Po każdym z tych snów Józef wiedział, co powinien czynić, a to, co miał czynić, było bezpośrednio związane z jego życiem i życiem kochanych przez niego osób.

Podobna sytuacja zaistniała w życiu apostoła Pawła, który realizował swoją drugą podróż misyjną. Znajdował się on w Azji Mniejszej, w pobliżu brzegów Europy, ale pierwotnie nie zamierzał przeprawiać się na kontynent europejski. Dopiero widzenie (senne?) Macedończyka i jego słowa: „Przepraw się do Macedonii i pomóż nam” (Dz 16, 9), spowodowały, że Paweł pomógł Europejczykom uwierzyć w Chrystusa.

Na sny diabelskie trzeba wewnętrznie przyzwolić lub świadomie się wystawić na kąsanie szatana. Czymś odrębnym natomiast są jego ataki podczas snu, ale niemanifestujące się w samym śnie (zmagał się z nimi np. św. Jan Maria Vianney).

Budzik zmartwychwstania

Pośród wielu biblijnych metafor snu (np.: lenistwa – por. Prz 6, 9-11; 20, 13; 26, 14; duchowego odrętwienia – por. Iz 51, 17 – 52, 1; braku czuwania – por. Mk 14, 34-42) najważniejsza jest ta odnosząca się do śmierci (por. np.: Ps 13, 4; Dn 12, 2; 1 Tes 4, 13-15). Sam Jezus tak nazwał śmierć, budząc z jej snu córkę Jaira (por. Mk 5, 35-43) oraz swojego przyjaciela Łazarza (por. J 11, 11-44). Chrystus jest też pierwszym, który zmartwychwstał, czyli umarł, a po przywróceniu życia już nigdy więcej nie umrze. Apostoł Paweł stwierdził, że „Chrystus zmartwychwstał jako pierwszy spośród tych, którzy zasnęli” (1 Kor 15, 20). Obraz ten wykorzystał starożytny kaznodzieja w pięknej homilii na Świętą i Wielką Sobotę:

Reklama

„[Narrator] Co się stało? Wielka cisza spowiła ziemię; wielka na niej cisza i pustka. Cisza wielka, bo Król zasnął. Ziemia się przelękła i zamilkła, bo Bóg zasnął w ludzkim ciele, a wzbudził tych, którzy spali od wieków. Bóg umarł w ciele, a poruszył Otchłań (...).

[Jezus] Snem śmierci zasnąłem na krzyżu i włócznia przebiła mój bok za ciebie, który usnąłeś w raju i z twojego boku wydałeś Ewę, a ta moja rana uzdrowiła twoje zranienie. Sen mej śmierci wywiedzie cię ze snu Otchłani”.

„Cmentarz” to słowo wywodzące się z języka greckiego i oznacza miejsce do spania. Do tej symboliki nawiązuje stara tradycja chrześcijańska, według której, naszych zmarłych układamy w trumnach jak na łóżkach z poduszką, by było im jak najwygodniej, a obok, jak przy łóżku w domu, układamy różaniec, książeczkę do modlitw...

Śpiących na naszych cmentarzach, a w przyszłości także nas, gdy spoczniemy obok nich, obudzi „budzik” zmartwychwstania, a dokładnie – jak czytamy w Pierwszym Liście do Tesaloniczan – będzie to „głos archanioła i dźwięk trąby Bożej” (4, 16).

Trzeba dobrze przeżyć dzień i mądrze przespać noc, aby rano wstać wypoczętym. Trzeba dobrze przeżyć życie, by w ranek zmartwychwstania powstać ze snu śmierci do wiecznego odpoczynku.

Autor jest duszpasterzem i biblistą,

redaktorem naukowym

serii Biblia Impulsy.

Podziel się:

Oceń:

+30 -1
2023-11-14 13:52

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

Kard. Koch: zagłada Ormian dała początek wielkim prześladowaniom

wikipedia.org

Na początku okrutnego XX w. męczennicy ormiańscy przypomnieli nam, że męczeństwo nie jest dla chrześcijaństwa zjawiskiem marginalnym, ale samym centrum Kościoła – powiedział kard. Kurt Koch podczas ekumenicznego nabożeństwa, które odbyło się wczoraj wieczorem w bazylice św. Bartłomieja dla upamiętnienia Ludobójstwa Ormian. Obok szefa watykańskiej dykasterii ds. ekumenizmu uczestniczył w nim przedstawiciel Ormiańskiego Kościoła Apostolskiego w Rzymie abp Chadżag Barsamian.

Więcej ...

Nadmorska Pani, módl się za nami...

2024-05-08 20:50

Adobe.Stock

Kult Matki Bożej w Swarzewie sięga czasów przed reformacją a z Jej historią związanych jest kilka legend.

Więcej ...

Białoruś: władze aresztowały dwóch zakonników

2024-05-09 18:44

Adobe Stock

8 maja białoruska policja zatrzymała księdza Andrzeja Juchniewicza i księdza Pawła Lemekha ze Zgromadzenia Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej (OMI), którzy posługują w diecezjalnym sanktuarium w Szumilinie, w dekanacie witebskim diecezji witebskiej.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Abp Galbas: diecezja sosnowiecka jest do obsiania, a nie do...

Kościół

Abp Galbas: diecezja sosnowiecka jest do obsiania, a nie do...

Twórca pierwszej reguły

Święci i błogosławieni

Twórca pierwszej reguły

8 maja - wielkie pompejańskie święto

Kościół

8 maja - wielkie pompejańskie święto

Jezus jest obecny zawsze, gdy oglądamy Go pod postacią...

Wiara

Jezus jest obecny zawsze, gdy oglądamy Go pod postacią...

Litania nie tylko na maj

Wiara

Litania nie tylko na maj

Czy 3 maja obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów...

Kościół

Czy 3 maja obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów...

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Wiara

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Zmarł Jacek Zieliński, współtwórca zespołu Skaldowie

Wiadomości

Zmarł Jacek Zieliński, współtwórca zespołu Skaldowie

Nakazane święta kościelne w 2024 roku

Kościół

Nakazane święta kościelne w 2024 roku