W ramach obchodów Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan wieczorem 21 stycznia w prawosławnej świątyni pw. Cudotwórczej Częstochowskiej Ikony Matki Boskiej w Częstochowie odbyły się Nieszpory prawosławne, nazywane „wieczernią”.
Nabożeństwu w języku starosłowiańskim przewodniczył ks. mitrat Mirosław Drabiuk, proboszcz parafii prawosławnej pw. Cudotwórczej Częstochowskiej Ikony Matki Boskiej. –Poszukujemy wciąż dróg jedności chrześcijan od kiedy Kościół, Ciało Chrystusa zostało podzielone. Potrzebna jest modlitwa o to, aby Bóg pokierował naszym życiem i postępowaniem - powiedział na początku nabożeństwa ks. Drabiuk.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Podczas nabożeństwa kazanie wygłosił ks. Adam Glajcar, proboszcz parafii ewangelicko-augsburskiej w Częstochowie, który postawił pytanie kto nie zna Jezusa Chrystusa? – Właściwie nie ma takiego człowieka w chrześcijańskim kraju, który by nie znał Jezusa. My Jezusa znamy. Jego Ewangelia jest nam szczególnie bliska – mówił ks. Glajcar.
Proboszcz parafii luterańskiej podkreślił, że „wartość i moc Ewangelii nie zależy od człowieka i jego pozycji społecznej oraz nie zależy od żadnej denominacji chrześcijańskiej ” – Ewangelia jest Dobrą Nowiną o zbawieniu – mówił kaznodzieja.
Reklama
Nawiązując do Ewangelii św. Jana i spotkania Jezusa z dworzaninem ks. Glajcar przypomniał, że „ten obraz ewangeliczny jest obrazem każdego z nas” – Patrzymy oczami wiary na Jezusa. Podobnie jak ewangeliczny dworzanin każdego dnia jesteśmy obciążeni troskami, kłopotami. Także z naszych oczu często płyną łzy – podkreślił ks. Glajcar i dodał: „Słowa Chrystusa i Jego Ewangelia nie przemijają, są dla nas fundamentem”.
„Musimy z Ewangelią iść przesz życie i zwiastować ją świadectwem naszego życia, służbą wobec innych, aby innym przynosić to, czego innym brak, a mianowicie: pokój, zrozumienie i miłość” – kontynuował ks. Glajcar.
Duchowny luterański przypomniał, że „nie może być zwiastowania Ewangelii, kiedy odwracamy się od drugiego człowieka” – Jezus podaje rękę tym, którzy są na dnie życia społecznego, których przekreśla religijna tradycja, którzy płaczą – podsumował ks. Glajcar.
Przedstawiciele różnych Kościołów chrześcijańskich modlili się o pokój na świecie, za prześladowanych chrześcijan, za Częstochowę, za młodzież oraz biednych, bezdomnych i bezrobotnych.
W świątyni prawosławnej zabrzmiały również kolędy w wykonaniu scholi Wyższego Seminarium Duchownego Archidiecezji Częstochowskiej i Diecezji Sosnowieckiej, pod kierunkiem ks. Marka Cisowskiego.
We wspólnej modlitwie wzięli udział również mieszkańcy Częstochowy, osoby życia konsekrowanego, ks. dr Jarosław Grabowski, dyrektor Referatu Dialogu Ekumenicznego, międzyreligijnego, z niewierzącymi Kurii Metropolitalnej w Częstochowie, ks. dr Grzegorz Szumera, rektor Wyższego seminarium Duchownego w Częstochowie, ks. Adam Glajcar, proboszcz parafii ewangelicko-augsburskiej w Częstochowie, ks. Szczepan Rycharski z polskokatolickiej parafii Matki Bożej Królowej Apostołów w Częstochowie.
Reklama
W liturgii Kościoła Prawosławnego wieczorem, czyli w pierwszych godzinach dnia (doby) sprawowana jest „wieczernia” (nieszpory). Tradycja wieczerni sięga czasów starotestamentowych. Chrześcijańskie nieszpory powstały na kanwie starotestamentowej modlitwy przy zapalaniu wieczornej lampki. W liturgicznej praktyce Kościoła prawosławnego jest kilka typów wieczerni, każda z nich posiada niezmienną podstawową strukturę. Należą do niej początkowa aklamacja, psalm 103 (104), wielka litania, fragmenty psalmów 140 (141), 141 (142), 129 (130), 116 i tekstów stichir – zmieniających się w zależności od dnia – modlitwa „Uczyń nas, Panie, godnymi”, litania błagalna, śpiew hymnów, modlitwa św. Symeona „Nynie otpuszczajeszi Władyko” i końcowe modlitwy. Wieczernia jest najstarszym nabożeństwem chrześcijańskim. Nabożeństwo to zawiera w swojej strukturze wielkie tematy i prawdy chrześcijańskie: stworzenie świata, grzech i pragnienie wyzwolenia z niewoli grzechu oraz oczekiwanie Zbawiciela.
Cerkiew pod wezwaniem Częstochowskiej Ikony Matki Bożej w Częstochowie należy do dekanatu Kraków, diecezji łódzko-poznańskiej Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego. Kamień węgielny pod budowę cerkwi poświęcił patriarcha ekumeniczny Bartłomiej I w roku 1998. Pierwsze nabożeństwa odbyły się 1 lipca 2001 r. Sama parafia prawosławna w Częstochowie ma długą historię, o jeszcze greckich korzeniach. To jedna ze starszych wspólnot prawosławnych, sięgająca XVIII w. Parafia obejmuje duży obszar, nie tylko Częstochowy i okolic, należy do niej sto kilkadziesiąt osób.
Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan zakończy się ekumenicznym nabożeństwem Słowa Bożego, 29 stycznia w kościele ewangelicko-augsburskim Krzyża Chrystusowego w Oleśnie (diecezja opolska). Nabożeństwu będzie przewodniczył ks. Ryszard Pieron, proboszcz parafii ewangelicko-augsburskiej w Lasowicach Wielkich, kazanie wygłosi ks. mitrat Mirosław Drabiuk.
Działalność ekumeniczna w archidiecezji częstochowskiej skierowana jest głównie do Kościołów zrzeszonych w Polskiej Radzie Ekumenicznej, która jest częścią międzynarodowego ruchu ekumenicznego. Należą do niej: parafia prawosławna, wznosząca swoją świątynię pw. Cudotwórczej Częstochowskiej Ikony Matki Boskiej, której przewodzi ks. mitrat Mirosław Drabiuk.
Reklama
W Częstochowie znajduje się parafia ewangelicko-augsburska, a także parafia polskokatolicka Matki Bożej Królowej Apostołów, na czele z duszpasterzem ks. Szczepanem Rycharskim.
W Gniazdowie k. Koziegłów znajduje się Starokatolicka Parafia Mariawitów, istniejąca od 1906 r., w której proboszczem jest ks. dr Tomasz Daniel Mames. A Kleszczowie parafia ewangelicko- reformowana, której administratorem jest ks. radca Krzysztof Góral.
W Częstochowie znajduje się także zbór Chrześcijan Baptystów. Spośród wspólnot nie należących do Polskiej Rady Ekumenicznej wymienić należy Kościół Adwentystów Dnia Siódmego, działający na terenie Częstochowy, Zawiercia, Myszkowa i Wielunia, Zbór Hosanna Kościoła Zielonoświątkowego w Częstochowie oraz Kościół Wolnych Chrześcijan.